tirsdag 4. august 2009

VIKTIG --- VIKTIG --- VIKTIG

Dette innlegget var i utgangspunktet publisert på min private blogg - men etter å ha fått mange tilbakemeldinger på den ser jeg behovet for å publisere denne på Fotomorro også!!!!!

Jeg har endel ganger skrevet at det er viktig å merke bildene sine når man bruker de - dette fordi andre ikke skal kunne bruke DITT bilde til hva de vil....

I dag fant jeg denne artikkelen i Journalisten - og jeg synes det er skremmende lesning!

Så en liten oppfordring til alle der ute: ikke bruk andres bilder uten å spørre på forhånd - og ikke tro at du bare kan kopiere bilder, for det er ikke lov!!!!
Copyright er COPYRIGHT!!

Vil for ordens skyld opplyse om at ALLE bildene som er brukt på Fotomorro - er copyright FOTOGRAF!

Det er IKKE tillatt på noen som helst måte å bruke NOEN av bildene som er publisert på disse sidene - dersom det ikke er avtalt med fotografen selv!!!

4 kommentarer:

ole christian sa...

jeg hadde en gang et fotografi av en fosse i australia på en fotoside. fotografiet hadde signaturen min nederst i høyre hjørne. senere fant jeg bildet hos en australsk reiseoperatør, og de hadde rett og slett kutta vekk nederste del av bildet der signaturen var (og dermed ødelagt hele komposisjonen). de fjerna bildet etter en (snill, men bestemt) e-mail.

selv synes jeg vannmerker som dekker hele bildet ødelegger bildet. derfor legger jeg kun ut bilder i max 800px lengde. copyright finnes i exif i bildefilen.

selv har jeg kommet til ro med at om folk ønsker å kopiere bildet, så er det lite jeg kan gjøre for å hindre det. så lenge det ikke er til kommersielt bruk er det ikke det farligste. jeg har selv en tendens til å laste ned mp3-filer, så jeg skal ikke være alt for nazi på sånt.

Monica sa...

Flott at du skriver litt om dine opplevelser :)
Ja, jeg er enig at vannmerker ødelegger endel - men enkelte ganger kan det være en god trygghet :)))
Hehe, der er nok mange med deg....
:)

Laila Anita sa...

jeg har iallefall ALDRI brukt andre sine bilder, iallefall ikke uten å ha spurt først. Jeg har mer enn nok med mine egne bilder. Selv om et bilde havner på nettet så er det jo fortsatt mitt bilde, hva skal så andre med det? Men spør de så skal de nå for all del få lov å bruke det!

Monica sa...

Der er jeg med deg! Har flere ganger hatt spørsmål fra folk om de kan bruke bilderne mine - og de har alle fått ja, bortsett fra èn som skulle bruke det til noe jeg ikke synes om. Det lønner seg uansett å spørre - for ellers blir det ikke så kjekt om fotografen oppdager det :)

Related Posts with Thumbnails