onsdag 19. mai 2010

Leksjon: Vannmerke som brush

Vi har vært så heldig å få bruke et tips fra FruFly sin blogg :)
Hun har laget en leksjon om å bruke signatur som brush. Veldig enkelt og greit :)
-------------------

Flere har spurt om jeg kan lage en oppskrift på dette, så her kommer en. Det ligger nok flere oppskrifter rundt om, og det er mange måter å lage det på. Jeg velger å forklare den jeg bruker selv, der skriften er sterkere enn området rundt. Jeg lager signaturene mine som 'brushes'. Jeg har dessverre ikke funnet noe gratisprogram der man kan lage vannmerke, så denne tutorialen er for dere som har Photoshop. Jeg har fremdeles en engelsk versjon, så dere får bare beklage den engelsk-norske forklaringen:)

1. Åpne et nytt dokument, velg vidde f.eks. 2500px (max 2500) og høyde 200 px.
(hvis du vil ha sirkel eller en annen form på vannmerke ditt, lager du det)

2. Farg hele dokumentet i en lys grå farge, eks. fargekode #dadada.


3. Velg den fonten du vil ha og bruk helt svart farge når du skriver.


4. Hvis du har tegn eller brushes du vil ha med i signaturen, bruk svart på dem også.

5. Når du er ferdig med signaturen som du vil ha den må du 'flatten image'.





6. Så velger du 'edit' og 'define brush preset' og gir signaturen det navnet du vil ha.

7. Velg brush igjen og gå inn på selve verktøylinjen ved siden av der du kan velge størrelsen på brushen, og der trykker du på 'save brushes'.

8.Da er det viktig at du velger mappen der Adobe Photoshop ligger, så 'presets' og brushes'. Så skriver du inn det samme navnet på brushen som du brukte på forrige trinn.

9. Da er brushen/signaturen lagret der den skal og neste gang du starter Photoshop, finner du den under 'brushes'. Hvis den ikke kommer opp med en gang kan du gå inn på brushes og trykke 'load brushes' og finne signaturen der.

10. Sånn! Nå er det klart og du kan bruke brushen i alle grader av 'opacity'/styrke og alle farger!

Tusen takk for at vi fikk lov å publisere denne leksjonen Heidi - det er nok mange som setter pris på den!

Fotomorro har tidligere  hatt leksjon i hvordan lage signatur til å bruke igjen og igjen- men på en annen måte enn her :)
Vi har også hatt leksjon på et enkelt vannmerke.

4 kommentarer:

Linn Kristine sa...

Jeg har fulgt alle stegene, men jeg får ikke fram vannmerket. Det er markert med "lås"... Kanskje det er bare meg som har gjort noe feil her.. Prøver igjen :)

Linn Kristine sa...

Jeg fant brushen, men jeg får ikke til å forandre den i størrelse eller forandre farge.. Hjelp? :)

Linn Kristine sa...

Hei igjen:)

Jeg fikk til å forandre farge, Men det selve vannmerke blir for lite for bildene og jeg finner ikke ut av hvordan jeg forandrer størrelse. Sukk..

Monica sa...

Helt oppe under "File" står det "Brush"... der ser du en pil til høyre. Klikk her og da kan du velge størrelsen du vil ha :)
Var det det du mente?
Du må gjerne sende en mail til monica@fotomorro.no så kan vi ta det via mail om du lurer mer :)

Related Posts with Thumbnails