tirsdag 21. september 2010

Leksjon: Portrett

Denne leksjonen har Julie skrevet for Fotomorro.
Julie er 17 år og går på Medie- og Kommunikasjon - og vi er kjempeglad for at hun ville skrive litt om hvordan hun tar portrettbilder!
-----------------------------------------

PORTRETT:

Jeg er veldig glad i effekten som gjør at det i fokus blir skarpt, og resten veldig uskarpt. Denne effekten oppnår du ved å ha en linse med høy blenderåpning.

Jeg bruker canon 50mm 1.8/f. 1.8/f er blenderåpningen, den er ganske lav i forhold til andre objektiver. I de fleste objektivene er blenderen ned til 3.5/f.

En ting jeg tenker på når jeg tar portrettbilder, eller bilder generelt, er at det må være rom/luft i bildet. Det kan være fint å midtstille personen i bildet, men som regel er det fint å følge det gylne snitt og ha personen på f.eks. venstre side. Det må du bestemme ut ifra modellen, ser modellen til høyre må du ha luft til høyre. ellers skaper det ubalanse i bildet.

En annen ting jeg elsker er å leke med lys. Portretter blir magiske hvis solen er lav. Da pleier jeg å ta bilde mot solen, men ikke få med sola i bildet. enten få solen bak hodet til personen, eller over bildet. Da blir bildet litt matt, og du får med håret veldig godt. Ikke alle liker den effekten, men jeg synes den er veldig fin.

En siste ting som er fint å tenke på er å skape dybde i bildet. det blir ikke et bra portrett hvis personen står klint intill veggen med en sterk blits i annsiktet! Få rom bak bersonen, eller hva du skal ta bilde av, så får du en fin dybde i bildet (:
Legger med to bilder, ett for å illustrere lys og ett for plassering:




I bildene som følger har jeg brukt blender 1.8/f . Det er derfor de to andre i bildet er så uklare. Hadde jeg brukt blender 4/f f.eks. hadde alle tre blitt ganske så klare samtidig. Denne effekten blir også forsterket når man tar bilder litt fra siden av, slik som jeg har gjort med de tre personene




TUSEN TAKK, JULIE - for at du ville dele dette med oss :)
Ta for all del turen innom Julie sin blogg og se alle de flotte bildene hennes :)



Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails